Tuesday, October 03, 2006

Kahden vuoden jälkeen ensimmäinen uneton yö

Eilen oli nukuttava ilman lääkkeitä. Kaksi vuotta, tai ehkä kauemminkin, olen nukkunut todella hyvin. Yleensä olen nukahtanut noin minuutissa, heti kun olen päässyt sänkyyn. Oli karmea tunne, kun aika vain kului, päässä pyöri ahdistavia ja muitakin ajatuksia, väsytti, eikä uni tullut. Koskaan ei ole yö tuntunut niin pitkältä, ja sen ajan minkä nukuin näin ahdistavia unia. Tosin unet joita näen ovat yleensä muutenkin epämiellyttäviä.

Sain kuitenkin mietittyä joitakin asioita, mikä varmasti teki hyvää. Tajusin, miten typerä olen ollut. En ole enää arvostanut unta, vaan alkanut käyttää lääkkeitä väärin. Näin jonkinlaista painajaista eräästä tuttavasta, jolle sunnuntaina soitin ja joka ei soittanut takaisin. Päätin, että sosiaalisten suhteiden kanssa täytyy olla paljon tarkempi. Vähemmän tapaamisia ja tarkempi kontrolli puheiden suhteen.

Mietin myös alkoholinkäyttöäni. Juon ollakseni sosiaalinen, mutta myös siksi, että koen olevani vastuussa tilanteen rentoudesta ja hauskuudesta. Ei sen pitäisi olla minun vastuullani, elleivät juhlat ole meillä. Ja päätin, että vähemmän tulevaisuudessa ne ovat meillä. Haluan todella juoda vähemmän, ja siihen on keinona tavata ihmisiä harvemmin.

Tajusin myös sen, että jollen käytä lääkkeitä, minulla on enemmän aikaa. Nimittäin kahdeksaa tuntia yössä tuskin pystyy nukkumaan, jollei uni tule aikaisin. Olen tästä tietysti ollut tietoinen, mutta olen pelännyt väsymystä. Nyt yritän ehkä pelätä sitä vähemmän. Myös sitä mietin, että kun alan vähemmän tehdä itseäni vahingoittavia asioita, on vähemmän paineita unohtaa ja muistivaikeudet voivat tätä kautta helpottua.

Kuinka sitten kävi? Se oli opettavainen kokemus. En ole ollut erityisen väsynyt, mutta väsymyshän ei ikinä tulekaan vielä ensimmäisen unettoman yön jälkeen. Yö oli kamala mutta päivä ei. Tänään sain lääkkeeni, joten on mietinnän paikka. Haluanko yrittää irrottautua lääkkeistä? Nyt olisi jo yksi yö takana, toinen ei varmasti ole yhtä vaikea.

Luulenpa kumminkin, että minulle riippumattomuus ei ole tarpeeksi tärkeää juuri nyt. Aion kuitenkin lopettaa väärinkäytön, tai oikeastaan jättää sen viikonlopuiksi edes. Seuraavat kuukaudet aion olla tehokas, keskittyä parantumiseeni terapiassa ja täällä.

No comments: