Sunday, October 08, 2006

Tarinaa kuntoutushakemukseen

Haen nyt lisää tukea Kelalta psyykkisten ongelmieni hoitoon, ja hakemuksen liitteeseen on kirjoitettava perusteet terapian jatkamiselle. Lisäksi mukaan liitetään psykiatrin ja terapeutin lausunnot, joista ensimmäinen minulla on. Huomenna terapiassa keskustelemme terapeutin lausunnosta, ja sitä varten hahmottelen tähän kokemuksiani terapiasta ja sen tarpeesta.

Miten koen hyötyneeni terapiasta?
- Olen pystynyt jättämään masennuslääkkeet, nyt olen ollut ilman jo yhdeksän kuukautta
- Ei masenna
- Ahdistaa kyllä, mutta pystyn paremmin käsittelemään tunteita
- Olen alkanut ymmärtää, miten paljon minulla on ollut sosiaalisia vaikeuksia ja miten paljon ne ovat vaikuttaneet ja tulevat vaikuttamaan elämääni
- Olen alkanut ymmärtää paremmin, miten lapsuuteni ja nuoruuteni ovat vaikuttaneet sairastumiseeni
- Muutenkin elämä on mennyt parempaan suuntaan, missä terapia on omalta osaltaan auttanut: olen valmistunut, saanut töitä ja alkanut harrastaa liikuntaa

Miksi tarvitsen lisäterapiaa?
- Pelkään, että masennus palaa tai ahdistus pahenee
- Tällä hetkellä resurssit hallita elämää ovat riittämättömät
- Työelämään siirtyminen on osoittautunut todella vaikeaksi
- Itsetunto on erittäin huono ja omanarvontunteen kehittämisessä on vielä paljon työtä
- En pysty nukkumaan ilman nukahtamislääkkeitä
- Sosiaaliset suhteet ovat ongelmallisia
- En osaa arvioida, mikä on pakkoa, vaan kaikki tuntuu pakolta
- En usko pärjääväni työelämässä ja pelkään, että ilman työtä en voi tuntea olemassaololleni oikeutusta

No comments: